Praktisk webbrådgivning

projektledning, projektledarstöd, leverantörskontakter

Nyhetsbrev

Om nyhetsbrev via e-post och vad man bör tänka på innan man drar igång.


Varför nyhetsbrev?

- I ett nyhetsbrev kan du vara mer 'personlig' än i annan kommunikation. Du kan låta prenumeranterna berätta vad de vill läsa om i nyhetsbrevet och sedan anpassa innehållet för att komma dem ännu närmre. Kommer dina kunder närmare dig blir de lojala kunder och lojala kunder stannar längre och är också mer benägna att tala väl om dig.

- Ett nyhetsbrev bygger varumärket långsiktigt. Kunderna blir påminda om dig då och då. Upplever de innehållet i dina nyhetsbrev roligt, viktigt eller intressant så kommer det att påverka hur de ser på ditt företag och det som ditt varumärke står för.

- Besökare som kommer till din webbplats via ett nyhetsbrev är så kallad 'kvalificerad trafik'. Med kvalificerad trafik menas personer som med stor sannolikhet kommer att beställa, boka eller ladda hem något från din webbplats. Större sannolikhet än en person som kommer till sajten via en banner till exempel.

- Ett nyhetsbrev ger dig chansen att öka merförsäljningen. Du kan passa på att berätta om nya produkter eller tjänster som tillkommit i utbudet. Precis när kunden står i begrepp att byta varumärke/leverantör så kommer ett nyhetsbrev från dig med ett bra erbjudande.

- Det finns flera undersökningar som visar på att e-postmarknadsföring ger den absolut bästa ROI:en. ROI betyder ’return on investment’ och i det här fallet betyder det att nyhetsbrev ger störst utdelning jämfört med kostnaden för andra sätt att kommunicera med kunderna.


Det här är alltså det man får om det görs RÄTT och SNYGGT : )

I annat fall kan det bli precis tvärtom : (


Att fundera över innan

Det finns några viktiga saker man måste tänka på innan man skriver ihop något och trycker på "skicka". Först ska man kunna ge kunderna ett tydligt skäl till varför de ska prenumerera och sen när de väl gör det så måste man SNABBT se till att leverera mervärde.
Var lite kritisk mot er själva. Fråga er vilka ni är i er kunds liv. Hur ofta vill han/hon egentligen höra ifrån er? Är det verkligen varje fredag? Eller kanske skulle var tredje månad uppskattas mer? Och se till att ni verkligen har möjlighet (resurser, pengar, tid, kunskap) att synka det ni vill säga med det som kunden faktiskt vill höra. Blir det obalans, blir det inte bra.


Att besluta om innan

– Utgivningsplan (hur ofta, vilken veckodag, de första numrens innehåll)
– Innehållspolicy (struktur, längd, fasta rubriker, design)
– Ansvarig utgivare (som står för innehållet ur juridiskt perspektiv)
– Redaktör (intern eller extern)
– Responsmål (alltså: vad som gör att nyhetsbrevet anses lyckat och stödjer övriga affärsmål)
– Hur nyhetsbreven ska hänga ihop med övrig webbkommunikationsstrategi
– Hantering och uppföljning av statistik (vad är viktigt att mäta, hur görs det, av vem, när)


Innehåll

Fastän man först inte tror det så finns det massor med sätt att skapa innehåll. När man väl kommer igång är det ganska enkelt. Att ta hjälp utifrån är också en bra idé - man blir lätt hemmablind efter ett tag. Tricket med lyckade nyhetsbrev är att de ger läsaren något som de som inte prenumererar inte får. Det ska vara exklusiv information, unika erbjudanden, specialskrivna artiklar och analyser, ”insider” tips, vip-inbjudningar osv. Ren reklam för produkter eller tjänster går bort.
Lyckas man leverera innehåll som överträffar läsarnas förväntningar så höjs också den uppfattade kvalitén på övriga produkter och tjänster.


Statistik och mätbarhet

En annan värdefull egenskap hos nyhetsbrevet är mätbarheten. Har man satt tydliga responsmål innan man drar igång så går det lättare att dra viktiga slutsatser av dem som gör att man kan förbättra nyhetsbrevet allteftersom.


Tekniska hinder

Ett nyhetsbrev kan fastna på vägen och aldrig komma fram till mottagaren på grund av tekniska hinder. Eller så går det inte att läsa när det kommer fram. Det här går dock att undvika genom att ta hänsyn till de begränsningar som finns i tekniken. Tekniska förutsättningar förändras hela tiden så det bästa är att ta hjälp av specialister.


Vill du prata mer om nyhetsbrev och vad man kan göra för att det ska bli lyckat? Hör av dig så gör vi det!

Skicka ett mail på adressen nyhetsbrev[a]wernor.se

Eller ring: 070-665 55 06

Läs mer

WERNOR i omvärlden
Då och då syns WERNOR utanför kontoret och i andra sammanhang än...
Läs mer >>
Varför behövs WERNOR?
Hej! Vi på WERNOR [vä:rnårr] har arbetat med webbprojektledning och ... Läs mer >>
Behöver du hjälp med marknadsföring?
Läs om hur vi kan hjälpa till med ditt företags marknadsföring.
Marknad >>

WERNOR Kommunikation | Stockholm | 070-665 55 06 | info[a]wernor.se