Praktisk webbrådgivning

projektledning, projektledarstöd, leverantörskontakter

Att arbeta med landningssidor

För att få ut det mesta av en köpt annonsplats på nätet kan man låta annonsen leda till en landningssida. En landningssida är en webbsida som byggs speciellt för varje kampanj och anpassas för varje specifik banner-annons.


Att bara skicka den som klickar på din banner till din hemsidas "vanliga" förstasida är inte optimalt. Ett mer konstruktivt sätt att arbeta är att peka bannern till en landningssida som snabbt tar tillvara på intresset som skapades hos personen som klickade på din annons.


Sökordsannonser

När du jobbar med din marknadsföring är viktigt att du sätter in dig i dina kunders situation och föreställer dig hur de ser på din verksamhet och dina produkter. När det gäller sökordmarknadsföring (sponsrade länkar i Google till exempel) så betyder det att du måste välja de perfekta orden och fraserna för dina köpta nyckelord och skriva effektiva och säljande annonstexter som leder till klick. Inte helt enkelt. Men om du lyckas och dina sökordsannonser börjar dra in besökare till webbplatsen så gäller det att få besökarna att bete sig som du vill. Och det är här det verkligen kan göra skillnad på resultatet om du satsar på specialanpassade landningssidor.


Att skapa en fungerande landningssida

Om du funderar på att börja arbeta med landningssidor tänk dig då in i situationen för en person som:
1. Skriver in ett ord eller en fras i en sökmotor för att han eller hon vill hitta information om ämnet.
2. Upptäcker en annons (sponsrad länk) som ligger invid sökresultaten, läser den och väljer att klicka sig vidare.


Nu är det ditt jobb att leverera ett innehåll som ligger så nära som möjligt det som den här personen förväntar sig att få se och kunna göra på webbsidan.


Vi tänker oss att personen i exemplet är ute efter nya möbler till kontoret och du representerar ett företag som säljer kontorsmöbler. Då måste du först skriva en annons som tilltalar den potentiella kunden. Till exempel:

Behöver ditt kontor fräschas upp?
Bra priser på moderna möbler. 10 olika färgställningar.
Just nu bjuder vi på leveransen!

Sedan, för att annonsen ska ge ett bra resultat, se till att skicka kunden direkt till en webbsida där:
a. De moderna möblerna visas upp
b. I de tio färgställningarna
c. Hur man beställer
d. Tydliga länkar till ”läs mer”
e. Dessutom en tydlig uträkning av exakt hur mycket kunden sparar på att nappa på gratis-leverans-erbjudandet.

Det är ett sådant "omhändertagande" av en potentiell kund som genererar affärer.


Hade du bara nöjt dig med att skicka den här personen till en förstasida med ”Välkommen till Kontorsmöbelföretaget. Vi är ett privatägt företag som funnits i 10 år. Vi specialiserar oss på .....” osv, och låtit den potentiella kunden själv leta sig fram till det som utlovades i annonsen så hade dina chanser att få in en beställning minskat drastiskt.


Möjlighet att tilltala olika kundgrupper

Ytterligare en fördel med landningssidor är att du kan dela in dina kunder i segment och anpassa kommunikationen och dina erbjudanden till olika kundgrupper. Annonsering på internet lämpar sig perfekt för den marknadsföringstaktiken. Tidningsannonser eller TV har inte alls den fördelen.

Ju större möjligheter du har att dela in dina kunder i välavgränsade grupper - vars behov, vanor och preferenser du känner till - desto större chans har du att lyckas och desto mer kostnadseffektiv blir din marknadsföring.


Vill du prata mer om landningssidor och sökordmarknadsföring?
Hör av dig så gör vi det!

kontakt[a]wernor.se
070-665 55 06

Läs mer

WERNOR i omvärlden
Då och då syns WERNOR utanför kontoret och i andra sammanhang än...
Läs mer >>
Varför behövs WERNOR?
Hej! Vi på WERNOR [vä:rnårr] har arbetat med webbprojektledning och ... Läs mer >>
Behöver du hjälp med marknadsföring?
Läs om hur vi kan hjälpa till med ditt företags marknadsföring.
Marknad >>

WERNOR Kommunikation | Stockholm | 070-665 55 06 | info[a]wernor.se