Kommunikation & Marknadsföring

för småföretagare och mindre företag

Det var en gång ett litet företag...

...som inte hade någon marknadsansvarig och inte råd att anställa någon heller.


Företaget utan marknadschef

Det här är alltså historien om företaget som varken hade marknadsavdelning eller marknadschef. Det stod förvisso Marknadschef på en av medarbetarnas visitkort, men titeln backades inte upp med vare sig utbildning eller någon egentlig erfarenhet. Och vanligtvis var man flera som delade på arbetsuppgifterna. (Men vadå, så måste man ju ofta göra, speciellt när man är en mindre organisation, eller hur?)


Företaget gjorde massa marknadsföring!

För att företaget skulle dra in fler kunder och göra bättre affärer lade man förhållandevis mycket energi på att försöka marknadsföra sig och förbättra kundkommunikationen.
De gjorde egna annonser och satte in i olika tidningar, de arrangerade kundaktiviteter, en av dem jobbade med hemsidans design, någon testade med nyhetsbrev, de var också med på en mässa och gjorde några reklamutskick. (Så de fick ändå mycket gjort trots bristerna i kompetensen och de få resurser de hade. Det var väl jättebra?)


Marknadsföring som fungerade?

Trots att många aktiviteter genomfördes så gjordes det mesta ganska sporadiskt och ofta utan någon framförhållning eller planering. Att koordinera aktiviteterna sinsemellan och diskutera val av media och kanaler fanns det aldrig tid till. Inte heller fanns tid för uppföljning och utvärdering. (Men de gjorde ju ändå något! Det är alltid bättre att göra något än inget alls. Visst?)


Något bättre inget?

Nä. I det här fallet hade det varit mycket bättre att låta bli det mesta av marknadsföringen. Inte nog med att många aktiviteter var pengar rakt i sjön, det blev till och med negativa påföljder. Företagets befintliga kunder fick intrycket att den inkonsekventa och 'hemmagjorda' marknadsföringen var något som återspeglade kärnverksamheten och de började tvivla på företagets kompetens. Potentiella kunder blev förvirrade av kommunikationen och kunde varken förstå eller ta till sig företagets budskap och kundlöfte.


'Sensmoralen'

Sensmoralen är egentligen det där med att 'något är inte alltid bättre än inget'. Men det vi vill säga med berättelsen är att om man inte har någon på företaget som KAN marknadsföring och som tar HELA ansvaret för marknadskommunikationen så ska man fundera på följande:
1. Att kanske avvakta med nya, tidskrävande marknadsaktiviteter tills dess att det finns pengar att utbilda eller anställa någon på den kompetensnivån man behöver.
Eller:
2. Att lägga ut marknadsarbetet på en extern resurs till en kostnad man klarar av.

Alternativ nummer två är ett alternativ som proaktivt bidrar till att små företag kan växa och snabbare öka sina vinstmarginaler. Är du en småföretagare så kanske du vill prata mer om hur det kan fungera? Hit kan du maila om du vill: kontoret[a]wernor.se eller så kan du ringa hit: 070-665 55 06


PS. Du kanske undrar vad som hände med ”Företaget”? Jo, de anlitade en kommunikationsbyrå (som du kanske hört talas om) och nu växer de och frodas i all välmåga :]

Läs mer

Det var en gång ett litet företag...
...som inte hade någon marknadsansvarig och inte råd att anställa någon heller...
Läs mer >>
Har du blivit 'hemmablind'?
Det är lätt att bli ‘hemmablind’ inför sina egna produkter och tjänster. Det kan...
Läs mer >>
WERNOR i omvärlden
Då och då syns WERNOR utanför kontoret och i andra sammanhang än...
Läs mer >>
Behöver du en webbprojektledare?
Läs om vad vi kan hjälpa till med på webben. Klicka på länken nedan så öppnas en ny sajt.
Webb >>